Redningshuset

Løkken fik redningsstation allerede ved oprettelsen af Det Danske Redningsvæsen i 1852.
Løkken har haft 4 forskellige redningshuse.
Den første redningsstation lå ved Rolighedsvej og var af den oprindelige type, som stadig ses flere steder ved kysten med røde teglstensmure med hvide støttepiller.
Minibyens huse skal være,som Løkken så ud omkring år 1900, og da Løkkens første redningsstation fra 1852 var i drift år 1900, er det den, der er bygget som model.
Redningshuset havde ved opførelsen i 1852 sandsynligvis stråtag som den tilsvarende station i Blokhus. Senere kom imidlertid påbud om, at redningsstationernes stråtag skulle udskiftes med skifer.
Redningshuset lå, hvor Tjærepladsen er idag.
Det sidste redningshus ligger ved Ndr. Strandvej nede ved stranden og har en udstilling om fiskeriet i Løkken.
Redningshuset - bygning af modellen
Leif er i gang med at bygge kernen til det gamle redningshus
Mål og fotos fra Læsø blev sammen med gamle arkivfotos fra Løkken lokalhistorisk arkiv brugt som grundlag for de arbejdstegninger, der anvendtes til byggeriet.
Johannes og Asger lægger 'skifertag' på Redningshuset
Stigen er hængt på plads
Kaare laver porten til redningshuset
Kurt sætter porten på plads, og redningshuset er færdigt
Det Danske Redningsvæsen
Redningshuset var mange steder et venligt udseende rødt murstenshus, karakteristisk ved den store grønne port med de påmalede dannebrogsflag. Taget var af skifer og ved siderne var der hvide støttepiller. I huset fandtes reoler til redningsveste, raketapparater, liner, ankre og andet grej, og på væggen hang bådens årer.
Redningsbåden var en let rødmalet roredningsbåd til 8-10 årer. Båden var forsynet med luftfyldte metalkasser, der gjorde den synkefri. Bundventilerne og messinglemme i siderne gjorde den selvlænsende. Langs siderne var der en hvidmalet fender, fyldt med kork. Bådene blev bygget på
Orlogsværftet i København, og fuldt udrustet vejede de ca. 1725 kg.
Slutningen af 1800-tallet var Redningsvæsenets 'store tid'. I perioden 1850-1925 forliste langs den jyske vestkyst i alt 2111 skibe, og alle disse strandinger findes nøje beskrevet i Redningsvæsenets protokoller.
Enkelte redningshuse og redningsbåde er bevaret som monumenter over en periode i søfartens og lokalsamfundets historie.